Träningen

Är jag en riktig löpare nu?



Favvoskor med hål i

Jag springer fortfarande inte speciellt snabbt men idag blev det en härlig runda i ösregn och jag njöt av varje steg. 

Tänk att det kan vara så skönt att bara springa utan musik eller runkeeper som säger hur långsamt det går. Fullkomligt sjöblöt skuttade jag nöjt förbi alla som gick hopkurade i tjocka jackor under paraplyer och kände mig fri.

Såg också att det hade gått hål i min ena sko så nu kan jag väl titulera mig löpare ändå? Jag har ju iallafall slitit ut ett par skor. Det tog bara två år 😂

Standard
Träningen

När målet inte är målet

svetto

Börjar denna ruggiga måndagsmorgon på ett annorlunda sätt. Med kaffe, nyhetsmorgon och vård av febrig liten älskling istället för stress till jobb och skola. Och då kan jag ju passa på att filosofera lite, när tiden finns och dimman ligger tät utanför fönstren.

Dagens funderingar handlar om träning och mål. För min del har jag inga mål med min träning. Eller jo, för tillfället är målet att springa Womens Health halvmarathon i april, men det är ju bara ett lopp, inte slutet på min träning.

Målet med min träning är nämligen att inte ha något mål. Det är snarare att ha en livsstil, där jag tränar för att må bra, varje vecka året runt, livet ut och för mig (jag säger inte att det är så för alla) är det kontraproduktivt med mål. När jag har ett mål (t ex att springa en viss sträcka på en viss tid, eller att lyfta en viss vikt) blir träningen bara tråkig och prestationsinriktad och jag tröttnar direkt. Och vad ska man göra när man nått sitt mål?

Det har tagit mig ganska många år av träning att komma fram till det här. Under många år tränade jag nämligen ganska oregelbundet. Jag började med något (löpning, styrketräning, gruppträning), satte upp ett mål för att senare sluta tvärt och inte träna alls på ett par månader innan det var dags för nästa mål.

Men i år har jag faktiskt lyckats träna i princip årets alla veckor (med undantag för någon kortare sjukperiod) och det känns bra i kroppen. Jag är ingen idrottare utan en motionär och som sådan kan jag tillåta mig att inte ha några mål, däremot vet jag vad som får mig att tycka att träning är kul och de grejerna vill jag såklart göra mer av. Målet är att jag ska tycka det är så kul att träna att jag vill ge mig ut i regn och rusk och snö och stekande sol.

Saker jag vill göra mer av

Standard
Träningen

Självförvållad smärta

Alltså, min träningsvärk idag saknar motstycke. Jag kan inte gå, knappt röra mig och det blir bara värre och värre. Räknar med att det kommer vara nästintill olidligt imorgon. Men man får väl skylla sig själv när man inte har styrketränat ordentligt på ett par månader. Och ändå tyckte jag att jag tog det lugnt med vikterna.

Mycket ben och rygg blev det och träningsvärken är absolut värst i benen och rumpan. Gårdagens övningar som följer…

  • Marklyft
  • Sittande rodd
  • utfall med hantlar
  • Sit ups
  • axelpress
  • och militärpress
Standard
Livet

TGIF!

Bild från dagens kontor

Bild från dagens kontor

Osminkad med favoritmunkis

Osminkad med favoritmunkis

Den här dagen började riktigt uselt men nu börjar det arta sig.

Det hela började med att jag vaknade upp till ösregn och elände, sen gick det liksom bara utför. På vägen till skolan med Molly blåste mitt paraply sönder och jag fick gå utan paraply i ösregnet. Dyngsur blev jag efter bara några minuter och kallt som fan var det också. Väl i skolan hittade inte Molly en enda av sina klasskompisar i matsalen och hon blev så ledsen över att behöva äta frukost själv så att tårarna trillade och den lilla underläppen darrade. Jag kunde bara inte lämna henne så utan stannade kvar som sällskap medan hon åt sin frukost i matsalen.

Vid det laget var jag alltså mer än fashionabelt försenad men det är ju ändå fredag. Tog mig upp till tågstationen, genomblöt och stelfrusen med hela skorna fulla av grus för att mötas av omfattande signalfel. Efter att ha väntat en halvtimme gav jag upp. Det fick bli hemmajobb idag.

När jag kom hem var jag så blöt och kall att jag var tvungen att ställa mig i duschen för att tina upp. Bytte klänningen mot jeans och favoritmunkis, gjorde nytt varmt kaffe och satte mig vid köksbordet istället.

Vissa dagar ska man bara inte gå utanför dörren.

Standard
Allt det där andra

Pustar ut



så här fint blommar det i vårt köksfönster

Efter en hektisk dag på jobbet, med hämtning i skolan och lite begynnande huvudvärk finns det inget skönare än att byta om till mjukisbrallor och sätta sig i köket med en kopp kaffe innan jag tar itu med tvätten som måste vikas. 

Helst skulle jag bara ge mig ut och springa en runda för att rensa huvudet och bli av med huvudvärken. 

Kanske en liten runda bara…

Standard
blogg100, Livet

Kontorslandskap – bu eller bä?

hush_img

En sån här önskar jag att jag hade på kontoret

Sitter inne med levande ljus under en filt och snörvlar samtidigt som vinden viner utanför fönstren. Jag har jobbat hemifrån och knappt varit utanför dörren idag förutom för att lämna och hämta i skolan.

Jag hade önskat att jag kunde jobba hemifrån hela veckan för att kurera mig, men framför allt för att jag får så mycket mer gjort när jag jobbar hemifrån. Kontorslandskap i all ära, ibland vill man faktiskt bara vara ifred och slippa bli störd (eller störa andra, vilket jag inte kan låta bli att göra heller).

Vad tycker ni?

Hiss eller diss för öppna landskap. Själv önskar jag mig lite variation, tysta rum när man behöver hade inte varit fel, hörlurar är liksom inte samma sak.

Standard
blogg100, Livet, Träningen

Vardagsmotionen



En av mina favoritfunktioner på min nya iPhone är den inbyggda stegmätaren och eftersom jag nästan alltid har telefonen i fickan får jag en ganska bra bild över hur mycket jag rör mig om dagarna och för mig blir det ändå en del trots att jag har ett i mitt tycke alldeles för stillasittande jobb. Den här månaden ligger snittet på 14374 steg om dagen men mitt mål är att få upp det till kanske 20 000 (tänk på att mina löprundor ska räknas in här också). 

Men tar man bort löprundorna som ändå är en ganska liten del av totalen så tror jag ändå att jag kommer upp i nästan 10 000 steg bara genom att gå och lämna Molly i skolan, promenera till tåget, gå från tåget till jobbet och sen samma väg tillbaka igen. Det är faktiskt den bästa delen av mitt pendlande och den som jag väldigt sällan svär över (om det inte ösregnar och jag har glömt paraplyet) så vardagsmotion ftw!

Standard