Feel the steel

  
Här blir det inte mycket bloggat. Dagarna rullar på med jobb, aktiviteter, husvisningar, afterworks och byte till vintertid. Och så en massa träning såklart! 

Jag är så himla nöjd med att jag har kört i snitt 6 pass i veckan sedan mitten av augusti varav ca 4 lunchpass på jobbgymmet. Resultatet so far är att jag har blivit piggare och hittills har jag också hållit mig superfrisk utan en enda liten förkylning trots att det snörvlas och snoras både här och var i min närhet.

  

Den senaste tiden har det blivit mycket styrka och lite mindre löpning och det är jag rätt nöjd med för tillfället. Dels märker jag att styrkan gör mig till en bättre löpare och dels är det rätt skönt att träna inomhus den här tiden på året. Fast jag vill inte släppa löpningen helt utan försöker hålla i två rundor i veckan, mest för att kroppen inte ska glömma hur man gör 😂.

Just nu är favoritövningen marklyft vilket kanske beror på att det är den övning jag känner att jag förbättrat mig mest i. Första gången jag testade ett maxlyft orkade jag 60 kg och nu kör jag tior på samma vikt. Igår värmde jag upp på 50 kg och körde sen fyror på 70 kg! Det är iallafall 10 kg över kroppsvikt! Nu känns 80 kg inte såååå långt borta även om jag måste öva på greppstyrkan som är min svagaste punkt.

Idag står bröst på schemat och jag ser fram emot bänkpressen med skräckblandad förtjusning. 

Happy torsdag!

Feel the steel

Har jag sagt att jag älskar hösten?

host
Magiskt vacker helgmorgon. Taget från min joggingrunda såklart

…iallafall älskar jag hösten när den är så här solig och vacker, och krispig och alldeles, alldeles underbar! Men jag saknar dock höstfärgerna, vill ju att hela världen ska explodera i sådär vackert rött, gult och orange. Helst innan det blir allt för mörkt för att hinna se det ;).

Det sämsta med hösten tycker jag faktiskt är att den brukar gå så rasande fort. Vips så står man där och så är det jul. Och efter jul kommer den riktiga vintern då man mest fryser (om man inte åker skidor) är trött (pga mörkret) och längtar efter våren och ljuset.

Men just nu, sådär i mitten av oktober är hösten som allra, allra bäst.

Har jag sagt att jag älskar hösten?

Löpsuget

 

när kylan kommer dyker munsåret upp snabbare än ett mejl i i jobbmjlboxen efter semester
 
Veckan som gått har varit lång och jag känner mig ovanligt trött och sliten trots att jag bara tränat 3 små styrkepass (om än rätt tunga grejer som marklyft och knäböj).  

Den plötsliga köldknäppen i kombination med ägglossning (är sjukt känslig för sånt) har gjort att jag 

1. Blivit fnasig och torr överallt vilket i kombination med munsår och måttlig stress gör att jag ser ut som ca 100 år.

2. Känner mig stel och liksom kall i kroppen, ända in i själen. Har gått omkring med iskalla, ljusblå fingrar och druckit oförsvarbara mängder kaffe bara för att ha nåt att värma mig på.

 

bästa filtpositionen
 
3. Inte velat göra något annat än att ligga i soffan under en filt (eller två) och titta på Netflix och äta godis.

Detta har tyvärr också inneburit noll km löpning under hela veckan vilket i sin tur säkert förstärker känslan av trötthet och iskyla. Man blir ju pigg och varm av att springa liksom.

Men, men. Det är ju inget som är värt att gråta över så imorgon går jag upp tidigt, tar på mig löparskorna och ger mig ut på en krispig och fin runda. 

Watch out rådjur, rävar och älgar! Vi ses imorgon.

Löpsuget

Oktobertröttman

vackra oktober

Jag tror det är årstiden men de senaste veckorna har jag varit så sjukt trött! Och det märks ju att det börjar bli höst för både mornar och kvällar blir mörkare. 

Samtidigt är ju hösten min favoritårstid och hag jobbar hårt på att hålla mig frisk och slippa de där förkylningarna som var och varannan kollega börjat insjukna i. Har ingen som helst lust att ligga hemma med feber och snor.

 

träning är bra för immunförsvaret tänker jag
 
Receptet so far heter mycket träning, sömn och frisk luft och att boka in lite trevligheter att se fram emot, som förrförra helgens Halmstadtripp eller tjejdejt med kär vän, eller dansa-hela-natten-till-soundsystem. Sånt är bra för själen 😊. 

Men nu tror jag ändå det börjar bli dags för lite extra vitaminer för att motverka tröttheten. Kanske en beställning D-vitamin och magnesium. Och så löprundor förstås, många och långa i kylig, härlig höstluft.

Hur gör ni för att hålla er pigga och friska på hösten?

Oktobertröttman