Jämtlandssommar

 

utsikt över Indalsälven
  
varm tallskog
 

fiske i Handsjön
  
strandtomt
 
Första gången jag reste utomlands på semester var jag 6 år. Vi åkte tåg ner till Italien, jag min mamma, min pappa och moster. Vi bodde på hotell i Rimini och jag kommer ihåg att jag fick ett par rullskridskor som man kunde spänna runt skorna och blev kompis med en engelsk pojke som lärde mig mina första engelska ord -”come on!”.

Men utlandsresorna var inte särskilt återkommande och de flesta av mina barndoms somrar tillbringades i Jämtland.

 Antingen hos mina kusiner, badandes i Mörtsjön, eller i Rävnäset, ett litet torp utan el eller rinnande vatten men med fantastisk utsikt över Handsjön. Någonstans på gränsen till Härjedalen där trollen gömde dumleklubbor och tablettaskar i stubbarna utanför stugan och man fick hämta vatten i hinkar ur brunnen. 

Min barndoms somrar luktade solvarma tallbarr, vattnet i sjön var varmt och det åskade ofta. Iallafall är det vad jag kommer ihåg.  Myggen, kylan och Regnet har jag inga minnen av alls. Däremot att vi brukade värma oss vid öppna spisen efter sena kvällsdopp i sjön och att kottarna stacks obehagligt men att jag ändå envisades med att gå barfota hela tiden.

För två år sen var vi på en kort Jämtlandsturné men annars är det vanligare att familjens semestrar tillbringas på hotell med pool och strand runt knuten i Grekland, på Gran Canaria, i Turkiet, Spanien eller något annat varmt land. 

Ändå ligger just nu en kravlös tillvaro i torp utan el men med makalös sjöutsikt väldigt högt upp på min önskelista. Fast dasset kan nog få uppdateras till en mulltoa…

Jämtlandssommar

En reaktion på ”Jämtlandssommar

  1. Vilken skön beskrivning av Jämtland och det är nästan lite tråkigt att jag själv väljer att åka ”hem” på somrarna (till Vänersborg/Trollhättan) istället för att vara kvar och njuta av långa ljusa nätter. Med dunjacka och mössa… 😉

Kommentera

