Dagens poddtips! Kriminalpoddar (och lite löpning)

Jag, med en bra podd i öronen
Jag, med en bra podd i öronen
Jag gillar att lyssna på poddar när jag är ute och springer, speciellt om jag ska springa långt och dessutom är de bästa tidsfördrivet när jag åker tåg till och från jobbet.

För tillfället har jag snöat in på kriminalpoddar. Det började med P3 dokumentär där jag har lyssnat på i princip allt och fortsatte med Serial som jag sträcklyssnade och nu den oberoende spinoffen Undisclosed. Nyligen hittade jag även podden Spår av Anton Berg och Martin Johnson.

Så för er som liksom jag gillar spännande kriminalfall och dokumentärer tipsar jag här om några av mina favoriter.

  1. Serial

    Det går ju inte att inte nämna Serial. Jag började lyssna på den under ett långpass i våras och sen var jag fast. Fantastisk produktion och ändlöst spännande historia om ett brott som väcker fler frågor än svar. Nästa säsong ska komma någon gång under 2015. Cant wait!

  2. P3 dokumentär

    Jag har i princip lyssnat på alla avsnitt av P3 dokumentär under årens lopp. Nästan alla är bra men mina favoritjournalister är radarparet Fredrik Johnsson och Kristofer Hansson och Anton Berg. Lyssna t ex på fallet Catrine Da Costa, Diskoteksbranden i Göteborg eller gåtan Björkegren.

  3. Spår

    Ny kriminalpodd av Anton Berg och Martin Johnson. En podd i fem delar om morden i Kalamark. Måste erkänna att jag sträcklyssnade även denna. Hoppas på en uppföljare. Strålande berättande, fantastisk produktion.

  4. I brottets spår

    Ännu en svensk kriminalpodd av Anna Wikner, kriminalreporter på Mittmedia. Inte lika snyggt producerad som spår men en spännande historia om ett ouppklarat mord och en tafflig polisutredning i Härnösand.

  5. Undisclosed

    En fristående spinoff på Serial. Inte lika välgjord men en grundlig dissekering av polisens och rättväsendets hantering av mordet på Hae Min Lee.

  6. Maratonpodden

    Passar ju inte in i den här listan egentligen men jag måste ju ändå nämna den eftersom den är en av mina favoriter. Bäst gillar jag intervjurna med gamla legender som Rune Larsson och Evy Palm – ett stycke löparhistoria i poddförpackning.

Dagens poddtips! Kriminalpoddar (och lite löpning)

2 reaktioner på ”Dagens poddtips! Kriminalpoddar (och lite löpning)

Kommentera

