En halv halvmara



Jag har varit superförkyld den senaste veckan och hade inte tänkt springa dagens halvmara även om jag var toktaggad innan. Men när man väl är på plats, med nummerlappen uthämtad och löpartajtsen på är det så sjukt svårt att stå emot så jag bestämde mig för att starta iallafall och kanske bara springa en liten bit bara för att känna på stämningen. Och så var jag ju tvungen att känna på Travellinkbacken efter 6 km. Och hade jag brutit efter 6 km hade det ju varit lika långt att gå tillbaka så jag bestämde mig för att iallafall jogga i lagom takt ett varv runt banan.

Så ett varv blev det med rinnande näsa och bultande huvud, utan vare sig uppladdning (jag skulle ju inte springa) eller hörlurar.

Jag tog rygg på 2:19-gruppen som höll ett rätt lagom tempo för mig. Hade jag varit frisk hade jag nog försökt med 2:09 men jag ville inte pressa mig för hårt. Jag klev av vid varvningen efter 12 km och jag hade nog kunnat pressa mig runt de sista 8 men jag tror jag gjorde klokt i att bryta. Jag fick ju iallafall springa ett varv på den fina banan.

Mina lärdomar efter dagen

  1. Spring inte förkyld
  2. Befinn dig inte i närheten av ett lopp om du är förkyld eftersom risken att dras med är överhängande
  3. Långloppsträning är bra för psyket, dagens 12 km kändes ungefär som 5 km gjorde för ett år sen
  4. Det är bra mycket enklare att springa på asfalt än i skogen
  5. Men tråkigare…
  6. Jag kan springa 12 km helt utan lurar
  7. Två mil är inte mer än en mil två gånger
  8. Spring inte förkyld

En halv halvmara

Kommentera

