När målet inte är målet

svetto

Börjar denna ruggiga måndagsmorgon på ett annorlunda sätt. Med kaffe, nyhetsmorgon och vård av febrig liten älskling istället för stress till jobb och skola. Och då kan jag ju passa på att filosofera lite, när tiden finns och dimman ligger tät utanför fönstren.

Dagens funderingar handlar om träning och mål. För min del har jag inga mål med min träning. Eller jo, för tillfället är målet att springa Womens Health halvmarathon i april, men det är ju bara ett lopp, inte slutet på min träning.

Målet med min träning är nämligen att inte ha något mål. Det är snarare att ha en livsstil, där jag tränar för att må bra, varje vecka året runt, livet ut och för mig (jag säger inte att det är så för alla) är det kontraproduktivt med mål. När jag har ett mål (t ex att springa en viss sträcka på en viss tid, eller att lyfta en viss vikt) blir träningen bara tråkig och prestationsinriktad och jag tröttnar direkt. Och vad ska man göra när man nått sitt mål?

Det har tagit mig ganska många år av träning att komma fram till det här. Under många år tränade jag nämligen ganska oregelbundet. Jag började med något (löpning, styrketräning, gruppträning), satte upp ett mål för att senare sluta tvärt och inte träna alls på ett par månader innan det var dags för nästa mål.

Men i år har jag faktiskt lyckats träna i princip årets alla veckor (med undantag för någon kortare sjukperiod) och det känns bra i kroppen. Jag är ingen idrottare utan en motionär och som sådan kan jag tillåta mig att inte ha några mål, däremot vet jag vad som får mig att tycka att träning är kul och de grejerna vill jag såklart göra mer av. Målet är att jag ska tycka det är så kul att träna att jag vill ge mig ut i regn och rusk och snö och stekande sol.

Saker jag vill göra mer av

När målet inte är målet

Kommentera

