Långpass surprise

depåstopp i Västerhaninge. efter den enkla delen av dagens runda
den fina ridvägen jag hittade
gissa hur glad jag blev när jag kom ut här
dagens runda. blev en hel del stopp för att kolla kartan

Är äntligen tillbaka efter ett minst sagt intressant långpass. Tanken var att springa cykelvägen från Handen till Västerhaninge och ta vägen tillbaka genom Jordbro gravfält. Så långt inga konstigheter. Jag knatade på, det var skönt och allt gick som planerat i lagom fart.

Vägen längs med gravfältet var fin och solen strålade genom skogen där jag sprang och lyssnade på podden Serial (rekommenderar den, sjukt spännande). Väl ute från gravfältet var det egentligen bara att ta sig genom Jordbro och rulla hem. Och det var där nånstans allt började gå fel. Istället för att följa min planerade rutt genom villaområdet fick jag syn på en liten backe upp i ett skogsparti som såg helt oemotståndlig ut. Så jag sprang upp för backen, tog en bild på utsikten och fortsatte ner på andra sidan över något som såg ut som en nedröjd skog (bara grenar överallt) och ner på en helt fantastisk liten ridstig som jag följde genom skogen, ut på ett fält och genom en väldigt mörk tunnel under Nynäsvägen. Sen tog den slut. Då hade jag sprungit ca 10 km men var fortfarande hur pigg som helst och tog kanske det inte mest genomtänkta beslutet att fortsätta in i skogen och springa längs Nynäsvägen tills jag kom fram till Handen som jag uppskattade till ett par tre kilometer längre bort. Mitt andra alternativ (som förmodligen hade gått fortare) hade varit att vända och springa tillbaka längs ridvägen för att återgå till min planerade rutt men jag var sugen på lite trail och trail fick jag…

Jag sprang in i skogen längs en liten stig som ganska snabbt tog slut, försökte hålla mig så nära vägen som möjligt för att veta stt jag sprang åt rätt håll och fick klättra upp på kullar, hoppa över stockar och stubbar och blev supernöjd när jag hittade en liten stig jag kunde följa en bit. Tills jag såg alla högar med älgbajs och insåg att det förmodligen var älgstigar jag följde. Drog mig till minnes radiodokumentären ”kvinna död vid badplats” om en kvinna som hittats död och hennes man blev anklagad för att ha kört över henne med gräsklipparen, men i slutändan visade det sig att hon blivit ihjälsparkad av en galen älg. Så med det i huvudet försökte jag snabba på min färd genom snårskogen även om det var mer hajk än löpning under ett par kilometer.

Till slut efter vad som kändes som en evighet kom jag iallafall ut till ett grustag som ledde till en skogsväg som äntligen tog mig tillbaka till Jordbro men precis när jag kom ut på den fina stigen låste sig mitt knä och fastän jag inget hellre ville än att bara springa hem lycklig i solskenet fick jag alltså halta mig fram de sista 3 kilometrarna till Handen. En sjukt ovärdig avslutning på ett annars rätt så skojigt litet äventyr…

Långpass surprise

En reaktion på ”Långpass surprise

Kommentera

