Ensamlöpare

IMG_1410
min skog och jag

Jag är en ensamlöpare.

Jag tycker inte om att springa i grupp, med andra, med sällskap.

En del hävdar att det beror på att jag är bekväm och vill undvika att utmana mig själv, och det kanske kan stämma till viss del, men jag har faktiskt inga större problem med att testa mina gränser, att springa längre än jag brukar eller springa ett  apjobbigt intervallpass alldeles själv. Snarare är det så att jag orkar hålla ett högre tempo när jag springer själv än när jag springer med någon som är snabbare än mig.

För mig är själva grejen med att ha sällskap på löprundan i sig så energikrävande att löpningen blir liksom 10 gånger så jobbig än när jag kan gå in i min egen bubbla och bara rensa huvudet och springa och låta tankarna flyga fritt.

Mitt favoritpass är ett pass där jag springer 1. ensam 2. i skogen 3. med musik eller en podd i lurarna. Därför var dagens pass en riktig pannbensknäckare.

Det blev alltså ett pass med  1. sällskap 2. på asfalt (med extra snömodd som motstånd) 3. utan musik. Hela rundan som inte var så lång egentligen var en plåga från början till slut och jag kan inte riktigt förklara varför.

Men även om jag avskyr det kommer jag inte att undvika sällskapslöpning helt eftersom jag tror att det är nyttigt att utsätta sig för det man fruktar mest (typ höjder och sällskap) och därför kommer jag se mina sällskapspass som ren pannbensträning. Däremot längtar jag nu ännu mer efter mitt nästa ensampass. Jag, skogen och lurarna…

Ensamlöpare

3 reaktioner på ”Ensamlöpare

  1. Jag är likadan, vill vara ensam (eller jag har hunden med oftast) och i skogen på små smala stigar,( ju knixigare desto bättre) och så vill jag höra naturens ljud, dvs ingen musik i öronen 🙂

Kommentera

