Lyfta tungt och springa långt

Så här glada var vi efter förra veckans runda
Så här glada var vi efter förra veckans runda runt Rudan

Den sista lediga dagen innan julledigheten är över startade föredömligt nog på gymmet. Och nu när det är nästan en vecka sedan jag var där sist var det riktigt härligt att lyfta lite tunga (nåja, allt är relativt) vikter igen. Vi körde marklyft, bänkpress och lite hantellyft i snedbänk. Med lite sällskap på gymmet blir det ju riktigt kul att träna styrka också.

Förra året var lite sisådär som träningsår. Iofs sprang jag ganska regelbundet men i övrigt var det lite fram och tillbaka med träningsmotivationen. Jag fick ställa in flera lopp pga långdragna förkylningar och jag sprang inte heller så långt som under 2012. Men i år är planen att springa längre och lyfta tyngre. I mars springer jag premiärmilen och sen är jag sugen på att köra nåt halvmaralopp och även den långa varianten på Lidingöloppet. Premiärmilen är ju faktiskt nästan bara 2 månader bort. Känner ni doften av vår?

Så den här veckan påbörjar jag mitt marklyftsprogram som ska hålla på i 6 veckor. Det kommer jag köra 3 dagar i veckan och så är tanken att jag ska springa 3 rundor i veckan också. Ca 20 km i veckan att börja med innan jag ökar distansen.

Efter marklyftsprogrammet kommer jag nog gå på starting strength för att verkligen öka i styrka. Nu vill jag bli stark på riktigt. Och förhoppningsvis kommer det väl att synas förr eller senare också ;).

 

Lyfta tungt och springa långt

Kommentera

