Snabb, god och billig kikärtsgryta

Godaste kikärtsgrytan in the making
Godaste kikärtsgrytan in the making

Vi har börjat äta lite mer vegetarisk mat här hemma och måndagar är ju meatless monday så idag passade jag på att göra en av mina favoriträtter som är både snabblagad god och billig. Det blev alltså kikärtsgryta med kokosmjölk och spenat. Receptet har jag hittat på nån receptsajt men modifierat det så pass att jag lika gärna kan skriva ner det på nytt.

Till grytan behövs

  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk garam masala
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk kokta kikärtor
  • 300 g fryst bladspenat eller en stor påse färsk spenat
  • 1 tsk sambal oelek (eller efter smak)
  • ev tomatpuré

Såhär gör du

  1. strimla löken och hacka vitlöken
  2. fräs lök(arna) i olja med garam masala
  3. När löken är mjuk häll på kokosmjölk och buljongtärningar
  4. Låt koka ihop ca 5 minuter
  5. Häll på krossade tomater, kikärtor och spenaten och låt koka ihop tills spenaten blivit mjuk och mosig
  6. Krydda med sambal oelek och lite tomatpuré om du vill ha mer tomatsmak

Till grytan kan man servera pasta, ris eller allra godast är grillat bröd. Jag brukar också göra lite myntayoghurt som är typ världens godaste tillbehör.

Myntayoghurt

  • Blanda naturell yoghurt (jag gillar grekisk för den är lite tjockare) med lite pressad citron och rikligt med torkad mynta
  • Toppa med en gnutta honung och flingsalt
  • Klicka i grytan
  • Ät!
Snabb, god och billig kikärtsgryta

Kommentera

