Risotto och vintips

Igår hade vi bjudit hem några vänner på middag. En lite decimerad styrka pga sjukdom men det var väldigt trevligt ändå. Vi åt tender stripes med risotto (som blev superbra efter lite rörande av gästerna). Jag använde det här receptet med tryffelolja eftersom jag tycker det är helt vansinnigt gott med tryffel.

Till efterrätt blev det hallonpannacotta som inte heller var helt fel även om den borde ha stått i kylen en aning längre. Tyvärr har jag inga bilder på läckerheterna eftersom jag var upptagen med att äta och prata.

Däremot har jag bild på vinet jag använde till risotton. Jag tänker att en italiensk rätt förtjänar ett italienskt vin men eftersom jag har noll koll på italienska vita viner gick jag efter systemets smakklocka (mycket bra grej) och valde ett som skulle vara fylligt med lagom syra. Jag tyckte att resultatet blev riktigt bra både i risotton och som ett glas till kocken ;).

Gårdages risottovin
Gårdages risottovin
Risotto och vintips

Kommentera

