Om att lägga upp på webben – eller – vad gör en webbredaktör?

Det här är ett sånt där blogginlägg som jag har funderat länge på att skriva men liksom dragit mig för.

Men nu är det dags. Dags att berätta vad det egentligen är jag gör om dagarna. Det är inte bara mina döttrar som tycker att det där med mammas jobb är svårt att förstå sig på (min yngsta tror att jag jobbar på pendeltågsstationen och den äldsta tror att jag jobbar med Facebook).

De allra flesta jag någon gång har jobbat med har en vag föreställning om att en webbredaktör jobbar med att ”lägga upp saker på webben”.

Och det mina vänner är inte vad en webbredaktör gör. Så punkt nr 1 får bli:

En webbredaktör lägger inte upp saker på webben

Vem som helst som är skrivkunnig och kan lära sig ett CMS (oftast barnsligt enkelt) kan lägga upp saker på webben. Men en webbredaktör gör mer än så.

En webbredaktör måste först och främst ställa sig frågan – vem ska ha den här informationen och varför? Därför kan vi likna en webbredaktör vid en digital butikskommunikatör.

Butikskommunikatören

Butikskommunikatören anpassar innehållet på webbplatsen (butiken) ; dvs. text – bild – design – länkar så att det samverkar och hjälper besökaren att göra det som är syftet med sidan.

Vill man till exempel sälja något så ska sidan optimeras så att så många som möjligt av besökarna på sidan faktiskt går vidare och köper det företaget säljer. Du ska lyfta fram det som är unikt, ge inspiration, lägga till erbjudanden och på olika sätt locka besökaren till köp.

Är det istället viktig information om till exempel sophämtning ja då ska sidan optimeras så att besökarna får svar på sina frågor om till exempel vilka dagar soporna hämtas, vilken tid, vad man får slänga i soporna etc.

Precis som butikskommunikatören jobbar både med design och inspiration och strategiskt med att placera godiset närmast kassan så arbetar en webbredaktör med att leda besökaren på webbplatsen dit man vill.

Ett av de vanligaste kardinalfelen som görs på webbsajter idag är att någon människa kommer med information som ska ”läggas upp” utan att någon har frågat efter vare sig syftet med informationen eller målgruppen. Om man inte vet vad man ska ha en viss information till eller vem som ska ha den, ja då kanske den helt enkelt är onödigt.

Städaren

En annan roll webbredaktören har är rollen av en städare. Städaren ska se till att webbplatsen är ren och fin och fri från skräp. Och med skräp menar jag sådant som är i vägen och hindrar besökaren från att göra det som är syftet med webbplatsen. Här krävs det stor diplomatisk förmåga och webbredaktören måste vara beredd att förklara varför alla de där sakerna som ”kan vara bra att ha med” istället försvårar för besökarna att förstå vad det är de ska göra på webbplatsen.

På mina webbplatser är jag en slags blandning av en zen-master och funktionalist. Varje bild, text och länk måste fylla en funktion annars ryker den.

Analytikern

Förutom att städa webbplatsen och displaya prylar/information måste webbredaktören ha en viss analytisk förmåga.

Även i stora organisationer där det finns särskilda webbanalytiker behöver webbredaktören veta vilka KPI:er som finns för webbplatsen och vad som påverkar dem.

För om du inte vet vilka mål som finns med en specifik landningssida hur ska du någonsin kunna veta om det du gör är bra eller dåligt? Om du inte vet om målet är att besökarna ska stanna länge på sidan, klicka vidare till en annan sida eller fylla i ett formulär är det lite som att bygga hus utan ritning.

Här är det upp till både organisationen och den enskilda webbredaktören att ställa krav på att det finns meningsfulla och realistiska KPI:er. Vilka de är varierar ju såklart från företag till företag men att enbart mäta en webbplats effektivitet i antal unika besökare är sällan speciellt smart eller meningsfullt.

Webbcopy

En sak som de flesta faktiskt har koll på att en webbredaktör gör är att de skriver saker för webben. Vilket ju är helt riktigt.

Att skriva saker för webb är en egen konstart och du ska kunna uttrycka dig, kort, slagkraftigt, tydligt och sökoptimerat. Det handlar om att utforma både texter och microcopy (dvs småtexter som rubriker, underrubriker, köpknappar osv) titletexter, alt-texter och descriptions så att de förstås av läsaren och även hittas av sökmotorer. Det är varken reklam eller journalistik utan helt enkelt webbcopy.

Förutom de saker jag har rapat upp här händer det också att webbredaktörer gör mycket, mycket mer som till exempel jobbar med sökordsannonsering, utveckling, omvärldsbevakning, sociala medier och allmän webbsupport. Men det är ett heeelt annat inlägg.

Slutsatsen och det jag ville säga från början var: be inte din webbredaktör ”lägga upp” något på webben.

Over and out.

Annonser
Om att lägga upp på webben – eller – vad gör en webbredaktör?

2 reaktioner på ”Om att lägga upp på webben – eller – vad gör en webbredaktör?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s