Statistik, förbannad statistik och infografik

Jag funderade på en grej igår som känns lite sådär underlig. Nämligen det faktum att jag avskyr siffror men älskar statistik (har suttit en del med google analytics).

Eftersom all statistik bygger på siffror så borde det vara helt motsägelsefullt men om man tänker efter så är det inte det.

Siffror i sig säger inte mig något alls, det är först då man sätter dem i relation till ändra siffror som det händer något. Faktum är att ett excelblad med en massa siffror är rena grekiskan för mig. Och även om jag kan lläsa mig till vad det står så förstår jag liksom inte. Det går inte in i mitt huvud utan blir bara siffror på papper.

Jag måste liksom plocka siffra för siffra och sätta in dem i ett sammanhang. Och när man börjar dra slutsatser, se samband och visualisera. That’s when the magic happens, då går siffrorna från att vara just siffror till att börja tala om saker.

Det kreativa ligger i att kunna förutse eller fundera ut vilka parametrar som kan mätas och visualiseras och den riktiga konstnärligheten ligger i att presentera och visualisera statistik så att den lyfter från att vara siffror på ett papper till att bli inspirerande insikter.

Kanske är det därför jag gillar infografik, det är liksom statistik i sin snyggaste form.

Statistik, förbannad statistik och infografik

Kommentera

