Tjänstemannakatekesen. No stress

image

Jag erkänner, jag stressar ibland. Oftast handlar det om att jag vill ta mig nånstans i tid. Men utöver det övar jag mig jämt på att inte stressa. Eller snarare – att sätta saker i perspektiv. T ex Är det någon som dör om det här inte blir klart igår? är en jättebra fråga att ställa sig om man har mycket på jobbet. Oftast är svaret nej.

Ibland finns det såklart jätteviktiga saker som bara måste bli klara en viss tid (om man t ex är hjärnkirurg eller kanske oljeriggsarbetare) men påfallande ofta lyckas vi stressa upp oss helt i onödan över ganska små saker.

Just när det kommer till jobb har jag märkt att stress är sjukt kontraproduktivt. När jag blir stressad blir jag surare, mindre kreativ och gör saker sämre helt enkelt. Vilket ofta leder till att jag måste göra om eller att det tar längre tid att komma på en bra lösning.

Men jag har en massa tips på hur man undviker stress. De kommer här:

1. Stressa inte
2. Om du stressar. Fundera på varför du gör det
3. Gör todo-listor. Pricka av fler saker på listan än du lägger till. Tro inte att listorna en dag kommer ta slut.
4. prioritera. Gör det viktigaste först. Våga säga nej till saker som är onödiga, oviktiga och slöseri med tid
5. Hittar du onödiga arbetsuppgifter så ifrågasätt syftet med dem (massor med saker görs bara för att de alltid har gjorts)
6. Lägg mindre tid på onödiga möten
7. Lägg mer tid på luncher, fikor och annat mänskligt utbyte (nobelprisen föds i fikarummen)
8. Yoga, spring eller gör nåt annat där du använder kroppen och måste fokusera på nuet
9. Andas genom näsan
10. Tänk positiva saker varje dag. Även när du inte vill

Tjänstemannakatekesen. No stress

En reaktion på ”Tjänstemannakatekesen. No stress

  1. Stina skriver:

    Bra inlägg! Jag som älskar listor (och stressar upp mig över småsaker ibland) sparar din lista så att jag kan påminna mig själv om att ragga ner. Kram

Kommentera

