Stressmorgon

Lite lätt svettig, väntar på tåget
höströda naglar piggar upp

Dagen började ur alla hänseenden väldigt dåligt.

Eller nej, jag menar att den började bra, det var inte förrän jag skulle gå hemifrån och kom på att älsklingen som lånade mitt SL-kort igår inte hade lämnat tillbaka det som det började gå snett. Denna lilla fadäs satte igång en hel kedjereaktion av förseningsmoment som fick till följd att jag landade på jobbet 20 minuter senare än planerat.

Såhär gick det till:

  1. Istället för att gå till bussen som jag brukar fick jag springa upp till pendeltågsstationen och köpa mig en remsa för 200 spänn för att sedan ta tåget in till centralen (det går snabbare med bussen till Gullmarsplan och byte där och dessutom missade jag 10 minuter pga det är längre att gå till tåget)
  2. Tåget som för bara ett par veckor sedan gick 7:15 (på vintertidtabell) går nu tydligen 7:19. Det var i allafall  tur att det inte gick 7:14 för då hade jag missat det. Inget ont som inte har något gott med sig.
  3. Eftersom det var tågkö in till centralen var tåget försenat. Och efter tågkön kom ett ”omfattande signalfel” som gjorde att vi fick stå och titta lite på utsikten från årstabron
  4. Till slut var iallafall tåget framme på centralen och jag fick kryssa mig fram i stressgången mellan centralen och t-centralen för att hoppa på en överfull t-bana där jag fick stå och gnida mig mot andra stressade, lätt svettiga morgonresenärer

Ja ni ser, att pendla i Stockholm kräver nerver av stål och en väldigt stoicistisk läggning. Mvh / längtar till landet

Stressmorgon

Kommentera

