Bästa sommarpratarna 2012

Foto: Fernando Candeias
Foto: Fernando Candeias

Lite sent (såhär nu när sommaren sjunger på sista versen) har jag börjat lyssna mig igenom årets sommarpratare. Jag gör det på mobilen på väg till eller från jobbet, ett utomordentligt sätt att fylla pendlingstiden med lite mening. Jag har långt ifrån lyssnat igenom alla än men här är några av mina favoriter.

Ison Glasgow – lyssnade jag på idag och fick en liten gråtklump i halsen flera gånger. Både starkt och fint på samma gång om en tuff uppväxt i New York och som hemlös sjuåring i Stockholm. Det här får ingen missa.

Lotta Lundgren – pratade om kärlek och matlagning, men allra mest fastnade jag för att hon hade varit på dödsmeditation. Det hade jag velat höra lite mer om.

Soran Ismail – ännu en av mina favoriter. Pratade mycket om att växa upp i Knivsta utan att aldrig riktigt få räknas som svensk. Intressant om identitet, etnicitet och det svenska samhället.

Heidi Andersson – armbryterskan från ensamheten. Om norrland, styrka, familjeband och pärgrävarmentalitet. Om inte annat så njut bara av dialekten.

 

Bästa sommarpratarna 2012

2 reaktioner på ”Bästa sommarpratarna 2012

Kommentera

