Sälj det på Fejjan – om reklambranschens dubbelmoral

Jag hade ju tänkt skona den här bloggen från sociala-medie-kommentarer men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.  Det som fångat mitt intresse just nu är sociala-medie-sfärens avståndstagande från Facebook.

Den senaste tiden  har det  surrats mer än vanligt om hur Facebook och Google äter upp vår integritet och hur storebrorssamhället sväljer oss med hull och hår.

Och sedan Facebook köpte upp fotoappen Instagram för den nätta summan av 1 miljard dollar har nu Facebook seglat upp som den största boven i sociala-medie-land. Teorierna går varma om vad Facebook egentligen kommer använda Instagram till och hur det kommer påverka vår integritet på nätet.

Och missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att debatten förs och jag tycker att det är en journalistisk skyldighet att granska nätjättarna och ifrågasätta deras makt över våra dagliga liv.

Men (det kommer alltid ett men). Det jag upplever som märkligt är att de som med ena handen tar avstånd från till exempel Facebook (och nu Instagram) samtidigt lär andra (främst företag) hur man utnyttjar sociala medier för marknadsföring och kommunikation.

Jag fattar inte riktigt hur det går ihop?

För mig personligen känns det som att sälja på andra saker som man själv tar avstånd ifrån. Och jo, jag fattar ju att det är så t ex reklambranschen funkar och till viss del sitter jag väl i det själv. Man kanske inte kan tro 100% på varje produkt man marknadsför? Men frågan är om det blir bra då?

Svaret är kanske att man gör det så länge det funkar. Så länge folk hänger på facebook kan man använda facebook som kommunikations- och marknadsförsingsverktyg.

Det är lite som med odling. Man odlar något på en jordplätt tills jorden blir utarmad och inte funkar för odling längre, då går man till nästa.

När facebook är uttömt går man vidare, till instagram, pinterest eller någon annan tjänst med potential för ny och annorlunda marknadsföring, men så länge facebook funkar att odla sälj, lojalitet och buzz på så stannar man kvar oavsett om man själv tror på det eller inte.

Men ändå. Om man inte tror på meningen med det man gör, varför då göra det?  Måste pengar gå före passion i alla lägen?

Annonser
Sälj det på Fejjan – om reklambranschens dubbelmoral

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s